Nationellt seriespel, Herr- & damlag

Herrlaget tävlar i det nationella seriespelet. Det genomförs årligen vecka 29 över 72 hål. Spelform är foursome - singel - bästboll - singel.

Bruttotruppen är 12 spelare som genom individuella meriter och två samlingar kommer tävla om 6 platser till tävlingstruppen. Bruttotruppen bildas av:

1. tävlingstruppen från 2022
  2. Fyra seniorer som ska få chans att kvalificera sig 1/4.
  3. 3 juniorer som tas ut av Filip.

De 4 nya seniorer som ska få plats i bruttotruppen kommer bjudas in till ett kval över 18 hål. Inbjudna spelare till kvalet 1/4 är bruttotruppen 2022 (men ej uttagna i tävlingstrupp) + de 10 herrarna med lägst handicap.

Normalt år är fördelningen i bruttotrupp 6 personer från föregående års tävlingstrupp + 3 seniorer via kval + 3 juniorer. Eftersom en spelare som representerade klubben i seriespelet 2022 inte kommer representera klubben 2023 blir det nu 5 från tävlingstrupp 2022 + 4 seniorer via kval + 3 juniorer som tas ut via från verksamheten.

Av bruttotruppen kommer 6st spelare tas ut för att spela seriespelet 21-22 juli (inspel 20e) på Hinton.

Filip Oesten och Emil Brolin kommer gemensamt ansvara för herrlaget, tydligare kaptensroll kommer delas ut när vi kommer närmare tävling.

Kvalspel Lördag 1/4 (inbjudan via mail). Obs! Anmälan senast 28/3.

Träff 1: lördag 29/4. Samling 08:30, träning och starttider från kl. 11:34 (Klubben bjuder på lunch).

Träff 2: tisdag 6/6 Endast 18 hål spel, starttider från 09:42.

Eventuellt en tredje träff för tävlingstruppen.

Vid kval och samlingar kommer vi att spela tee 60 och kommer använda dessa tillfällen (delvis) som kvalificering till tävlingstrupp på 2023.

4 platser in i herrlagets tävlingstrupp garanteras över dessa två samlingar:

1. Bästa bruttoscore från träff 1
  2. Bästa bruttoscore från träff 2
  3. De två personer med bästa sammanlagda bruttoscore från träff 1 och 2. Spelare som kvalificerat sig med bästa bruttoscore från träff 1 eller 2 kan inte kvalificera sig denna väg.
Uttagning för de övriga två platserna kommer baseras på tävlingsresultat från rankinggrundande tävling samt handicap/resultat från övriga tävlingar.
Förmåner
Spelare som deltar i herrlaget (uttagna till tävlingstrupp) bjuds på herrlagsträffarna, "kost & logi" samt resa under speldagarna + inspelsdag, lagplagg och 1 500 kr i träningsbidrag.
Träningsbidraget kan användas för träning hos Filip och eftersom det gäller spelare i tävlingstrupp gäller träningsbidraget efter träff 2 och 12 månader framåt. Träningsbidraget är en rabatt och kräver att man köper del i kurs eller lektionspaket för totalt värde om minst 1 800 kr (ex. köper du lektionspaket värt 2 000 kr betalar du 500 kr).
Spelare som 2023 är kvalificerade för bruttotruppen 2023 är: Filip Oesten, Emil Brolin, Marcus Cato, Patrik Larsson och Johannes Gustafsson.
2023 kommer Sölvesborgs Golfklubb inte representeras av ett damlag i det nationella seriespelet.
Frågor? Kontakta Filip Oesten - filip@solvesborgsgk.se