Klubben bildades i slutet av åttiotalet med ambition att anlägga en stadsnära golfbana men också en bana med närhet av havet. Man hittade ett lämpligt område på andra sidan viken och golfbanan kunde invigas 1989 av dåvarande idrottsminister Ulf Lönnqvist. Arkitekten var Sune Linde.

Det stadsnära har på senare tid förstärkts genom att Europas längsta gång- och cykelbro byggdes tvärs över viken, vilket har gjort att det numera är gångavstånd mellan golfklubben och Sölvesborgs stadskärna.

Klubben har succesivt utvecklats och erbjuder idag en rad aktiviteter så som boende, konferenslokaler, padeltennis samt en stor himalayagreen.

Banans speciella karaktär och arbetet med att ständigt förbättra och utveckla både banorna och anläggningen har gjort att golfklubben ständigt hamnar högt upp i de flesta rankingar. Detta har möjliggjorts av det stora engagemanget som personal, medlemmar och våra partners har. Ett engagerat arbete av både personal och medlemmar har resulterat i flera framgångar genom åren. Klubben blev 2018 utsedd till årets golfklubb av Golfjournalisterna. Samma år tilldelades även golfklubben Sölvesborgs kommuns miljöpris för ett bra arbete i miljöfrågan.