Ny restaurangchef

Välkommen till Sölvesborgs GK

Vi hälsar Mattias Ekstrand hjärtligt välkommen till Sölvesborgs Golfklubb. Mattias är vår nya restaurangchef och börjar sin anställning 1 januari. Nedan kan ni läsa Mattias egna ord om hans resa i restaurangbranschen samt vad hans matlagningsfilosofi är.

FORE!!!!
alla härliga och glada golfare.Jag heter Mattias Ekstrand och jag brinner för mitt yrke som kock, och älskar att laga mat som inspireras av naturen och allt som finns där. Jag brinner också för närproducerat och djur som har det bra på gröna betesmarker och i skogar runt om i Sverige.
Har jobbat sedan tidiga tonåren i restaurangbranschen och fyller snart 44 år, så det har blivit några år och ett stort antal olika restaurangkök.

Jag är född i Småland och det är där min resa började i restaurangvärlden, till en början med min far Dennis Ekstrand som främst är känd i Sölvesborg som matkreatör på restaurang Blåregn under många år och numera golfande pensionär på klubben.

Om vi spolar tillbaka några år från i dag så hamnade jag i Blekinge och Karlskrona där jag jobbade och bodde ett tag. Sen gick resan vidare till Listerlandet och Hällevik, då jobbade jag som köksmästare och souschef på Ronneby Brunn en längre tid med ett uppehåll på ett år då jag var i Karlshamn på Brasseri Fridolf. Sen tillbaka till Brunnen och efter det hamnade jag på Eriksberg Vilt & Natur i ca två år där jag trivdes alldeles utmärkt. 2020 fick jag ett erbjudande att jobba med ett av världens största varumärke, Absolut i Åhus. Den stora utmaningen där är att skriva menyer tillsammans med cocktails på Absolut Home och jag tvekade aldrig att slänga mig in i detta team och vi har lyckats otroligt bra med denna utmaning.

Men nu har jag fått en liten dröm att gå i uppfyllelse. Har många gånger gått längs strandkanten i Sölvesborg och tittat på golfbanans klubbhus och restaurang och tänkt att där ska jag en vacker dag servera min mat och nu kommer detta snart bli verklighet!

Jag bor mitt i mellan golfbanan och Hällevik med min sambo, mina barn och två små hundar i ett litet hus med en stor trädgård, där odlar vi grönsaker som ofta ingår i vår matlagning.

Vill ni veta mer om mig, tveka inte att komma in efter årsskiftet och säga hej.

Ni ska alltid känna Er välkomna till
Restaurangen på Sölvesborgs GK
Mattias Ekstrand